Dagje Amsterdam

Plaats reactie
Marja L
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 aug 2014, 11:07
Provincie: Maak een keuze...

Dagje Amsterdam

Bericht door Marja L »

Leeftijdsgroep: Alle leeftijden
Locatie: Amsterdam
Adres:
Plaats:
Verzamelplaats/tijd: Amsterdam Centraal station 10.30 uur
Aanmelden voor: 8 juni 2016
Kosten:


Omschrijving activiteit: Dagje Amsterdam met bezoek aan museum "Ons Lieve Heer op Solder"

Programma: Verzamelen om 10.30 uur op het Amsterdam Centraal station.

Vanaf het centraal lopen we naar de Noordermakt om daar ergens een bakkie koffie te drinken en eventueel met iets lekkers erbij.
Op zaterdag is er rondom de Noorderkerk ook een biologische markt en een soort rommelmarkt. Dus eventueel als iedereen dat leuk vind kunnen we daar ook nog even over rondlopen. En vaak is de Noorderkerk ook open, dus kunnen we daar ook binnen kijken.

Daarna lopen we naar het Museum “Ons Lieve Heer op Solder. Zie hieronder een beschrijving van het museum:

Verscholen in het hart van de Amsterdamse binnenstad bevindt zich een klein wonder: Museum Ons’ Lieve Heer op Solder. Bezoekers gaan er op ontdekking in een zeldzaam goed bewaard grachtenhuis uit de Gouden Eeuw. Smalle gangen en trappen leiden naar historisch ingerichte woonvertrekken, keukens en bedstedes, om te eindigen in wat letterlijk het hoogtepunt is van het museum: een complete kerk op zolder.

De kerk is gebouwd in opdracht van de toenmalige eigenaar van het pand: de welgestelde katholieke koopman Jan Hartman (1619-1668). Hij woonde er met zijn gezin in de periode dat katholieke vieringen in Nederland officieel verboden waren. De protestanten hadden in 1578 de macht in de stad overgenomen. De rooms-katholieken – zo’n twintig procent van de Amsterdamse bevolking in de zeventiende en achttiende eeuw – komen dan op het tweede plan. Zij kunnen voor de mis niet meer terecht in officiële kerken, die zijn voortaan voor de protestantse eredienst bestemd.

De uit Duitsland afkomstige Jan Hartman kocht in 1661 niet alleen het grachtenhuis aan de Oudezijds Voorburgwal maar ook de twee erachter liggende woningen. Hij liet de bovenste verdiepingen van de drie panden met elkaar verbinden. Daar kwam de kerk. Het protestantse stadsbestuur wist wel van het bestaan van de zolderkerk, maar gedoogde vrijwel alle geloofsovertuigingen binnen Amsterdam. De kerk is daarmee een typisch voorbeeld van de voor Nederland zo kenmerkende (religieuze) tolerantie, waarvoor Willem van Oranje in de 16de eeuw de basis legde. Vrijheid van geloof en vrijheid van geweten vormen tot op de dag van vandaag de pijlers van het museum. Daardoor is Museum Ons’ Lieve Heer op Solder ook nu nog een prachtige plek van beleving én bezinning.

Na ons bezoek kunnen we nog ergens wat gaan drinken en voor wie dat wil nog ergens wat gaan eten.

Als je een museum jaarkaart heb vergeet deze dan niet mee te nemen. Zonder museum jaarkaart is de entree € 10,--

Trek goede schoenen aan, want als het weer mee werkt (en er genoeg tijd is) lopen we vanaf de Noordermarkt nog even langs het Begijnhof. Dit ligt (met een kleine omweg) op de route naar het museum toe.
Dit hofje werd gesticht in het middeleeuwse Amsterdam, men denkt ongeveer in 1389. Wil je meer weten over het Begijnhof kijk dan even op internet of ga gezellig mee!!

Van Hendrik nog even de tip, dat er op dit moment bij de Hema goedkope treinkaarten te verkrijgen zijn.

http://www.treinreiziger.nl/reizen/kort ... 016-147603

Dus als je het leuk vind om een dagje naar Amsterdam te gaan en een bijzonder museum te bezoeken, meld je dan nu aan.


Groetjes,
Marja

[hide]
  1. Deelnemerslijst:
  2. Dolf
  3. Miguel
  4. Hendrik
    Ria
    Henriette
[/hide]
Laatst gewijzigd door Marja L op 08 jun 2016, 16:30, 8 keer totaal gewijzigd.

Dolf D

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Dolf D »

L.S.,

Dolf D geeft zich bij deze op voor deelname aan het dagje Amsterdam op 11 juni a.s.

Groeten,
Dolf

Miguel L
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 jul 2010, 17:36
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Miguel L »

Hoi Marja,

Het lijkt me leuk om aan deze activiteit mee te doen.

Groetjes, Miguel

Hendrik Ritsema
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 feb 2006, 17:43
Provincie: Groningen

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Hendrik Ritsema »

Bij deze mijn deelname.
We maken er een leuke, gezellige dag van.

Heb al een goedkoop treinkaartje gekocht voor deze gelegenheid!

Groeten, Hendrik.

Marja L
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 aug 2014, 11:07
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Marja L »

Hi Dolf, Miguel en Hendrik,

Leuk dat jullie meegaan.

We gaan er een leuke dag van maken met hopelijk goed weer, want met een zonnetje
is Amsterdam een stuk leuker dan met regen.

Groetjes,
Marja

Ria T

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Ria T »

Hierbij meld ik mij aan voor de activiteit naar Amsterdam.
Groetjes, Ria T.

Titia V
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2014, 22:17
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Titia V »

Halo allemaal,

kan helaas niet mee, omdat ik nog in het buitenland ben,

maar het lijkt mij handig om even te vermelden waar precies de ontmoetingsplek is in/bij het CS???

Veel plezier en de groetjes,

Titia

Marja L
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 aug 2014, 11:07
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Marja L »

Hallo,

De precieze plek om elkaar te ontmoeten op het cs station laat ik nog weten.
Ik kom zelf niet heel vaak op het station, dus ik zal van de week even kijken wat een goede plek is.

Leuk dat je ook meegaat Ria, gezellig.

Groet,
Marja

Michel H
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2007, 18:15
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Michel H »

Hoi Marja,

Ik doe mee op 11 juni aan het dagje Amsterdam.

Groet Michel

Henriette G
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2016, 09:22
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Henriette G »

ik ga ook graag mee lijkt mij een interessant uitje wel zou ik graag de exakte plek op het station willen weten centraal station is erg groot vandaar mvg henriette

Marja L
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 aug 2014, 11:07
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Marja L »

Hi Michel en Henriette,

Leuk dat jullie ook mee gaan.

Aanstaande dinsdag na het werk heb ik tijd om even langs het centraal te gaan om te kijken voor een goede plek om af te spreken. En dan laat ik het jullie allemaal weten. Ook zal ik van de week nog even mijn mobiele nr doorgeven, zodat een ieder mij eventueel op de dag zelf kan bereiken, mocht er toch iets mis gaan.

Groetjes,
Marja

Marja L
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 aug 2014, 11:07
Provincie: Maak een keuze...

re: Dagje Amsterdam

Bericht door Marja L »

Hallo allemaal,

We spreken af bij de hoofdingang van het centraal station, dat is voor iedereen goed te vinden.
Boven de ingang (aan de buitenkant) hangt een klok en daar zal ik staan.

Mocht je het niet kunnen vinden, je kan me altijd bellen op mijn mobiel 06-27410342.

Leuk om elkaar te zien, tot zaterdag.

Gr.
Marja

Plaats reactie