Openluchtmuseum Ellert en Brammert in Schoonoord.

Plaats reactie
Betty G
Berichten: 562
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:02
Provincie: Overijssel

Openluchtmuseum Ellert en Brammert in Schoonoord.

Bericht door Betty G »

Afgelopen week zag ik dat Hetty een uitje naar het openluchtmuseum Ellert en Brammert op de site had geplaatst. Ik was de 28e vrij maar ben nog druk bezig in huis met het opknappen van de logeerkamer. Toch wilde ik graag mee, ik ben hier in mei 1980 op 10 jarige leeftijd voor het laatst geweest tijdens het schoolkamp van de lagere school. Donderdagavond maar ff doorgegaan met klussen en zo had ik de zaterdag vrij.
Om 11:45 vertrokken, het was voor mij ongeveer een uur rijden. Op de parkeerplaats aangekomen stonden Hendrik en Martin al te wachten, het was best fris buiten om te wachten. Daarom gingen wij naar de kassa en na het betalen het 1e huis in. Hier was het heerlijk warm en er werd o.a. een expositie gehouden van prachtige klokken. Geregeld even door het raam gekeken en daar kwam Hetty al aan, en we liepen het park in. In de eerste plaggenhut kwam Harry er ook nog bij, dat was fijn zo hadden we een groepje van 5 personen. De huisjes, gebouwen enz. waren genummerd en op deze volgorde vervolgden we onze weg door het park.
Plaggenhutten, later ook huisjes met dakpannen voor de gezinnen die wat meer te besteden hadden. Al was de ruimte in de woonkamer erg klein, er werd ook geslapen in een bedstee, gekookt op de kachel, dus alles gebeurde in 1 kamertje. Bij mijn opa en opoe (overgrootouders dus) in Belt-Schutsloot was dat ook zo, al hadden ze een ruimere kamer. Zelfs halverwege de jaren 70 nog, ik kan mij herinneren dat ze nog een houten huisje met tonnetje als toilet hadden.(In het achterhuis.) Op de kachel stond de koffiepot te pruttelen, dat was op een gegeven moment niet meer te drinken. Ze overleden beiden rond mijn 6e en 7e jaar, maar toch kan ik dat mij heel goed herinneren. In de huisjes op het park was het net zo en achterin werden ook nog dieren gehouden. Halverwege was er een soort café-restaurant waar we wat hebben gedronken met wat lekkers erbij. Ook hebben we nog even gepraat over Ria Tuls, ons trouwe lid die helaas niet meer in ons midden is. Maandag 30 oktober zou ze 58 jaar worden..... Hetty had nog een laatste foto van een uitstapje in augustus meegenomen. Daar stonden Ria en Hetty samen op met een mooie achtergrond, ook had Hetty een verjaardagskaart meegenomen die Ria haar had gestuurd. Het is moeilijk te bevatten dat ze er niet meer is. Maar het was fijn om herinneringen aan haar op te halen. Daarna onze weg in het park vervolgd, er waren gebouwen met diverse oude ambachten, wol spinnen, drukkerij, smederij, timmerwerkplaats enz. Ook werden er diverse films van vroeger vertoond, later kwamen we nog in een klein kerkje waar een koolmees naar binnen was gevlogen en druk op zoek was naar de uitgang. De deur stond open dus dat zal geen probleem zijn geweest. Rond 16:00 uur gingen we nog een kleine wandeling door de bossen maken, langs diverse vennetjes en een groot heideveld. De bospaden waren bedekt met een mooi tapijt van bladeren en zo kwamen we na een mooie wandeling weer bij het openluchtmuseum aan. Harry ging naar huis en Hetty, Martin, Hendrik en ik zijn nog uit eten geweest bij de Chinees in Schoonoord. Dat was een gezellige afsluiting na een leuke dag.

Betty G
Berichten: 562
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:02
Provincie: Overijssel

re: Openluchtmuseum Ellert en Brammert in Schoonoord.

Bericht door Betty G »

Het lukt mij helaas niet om foto's erbij te plaatsen, heb een paar foto's naar jou gemaild, Hendrik.

Plaats reactie