Oud en nieuw in het Hunehuis bij Havelte.

Plaats reactie
Betty G
Berichten: 562
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:02
Provincie: Overijssel

Oud en nieuw in het Hunehuis bij Havelte.

Bericht door Betty G »

Zoals beloofd zal ik even een verslag plaatsen van het gezellige oud- en nieuwfeest bij Havelte. Vanaf een uur of 3 was het verzamelen in het Hunehuis. Vanaf Zwolle reed Hettie met mij mee en rond half 3 was ik in Meppel om Anja op te pikken. Eerst nog even naar de AH in Havelte geweest om wat boodschappen te halen, je moest alles namelijk zelf verzorgen. Ik had alles al achterin de auto maar voor de treinreizigers is het niet handig om met de boodschappen te sjouwen. Daarna doorgereden naar het Hunehuis wat op een berg gelegen was met een schitterend uitzicht over de mooie heidevelden. We waren met 7 deelnemers waarvan er 6 bleven overnachten. Dirk had de boodschappen voor het avondeten gedaan en de rest had voor hapjes, drankjes, ontbijt, koffie, koeken, oliebollen en appelflappen gezorgd. Eerst de spullen uitgepakt en de kamer ingericht. Dekbed en kussen was aanwezig maar je moest zelf een overtrek, sloop en hoeslaken meebrengen. Dat gold ook voor de handdoeken enz. Het was een nette kamer en verder zag het Hunehuis er keurig uit en werden we er vriendelijk ontvangen. Het huis zat vol met zo'n 40 gasten, er waren diverse zalen en een mooie grote keuken met zeker 10 of meer gasfornuizen. Ovens, magnetrons, afwasmachine, potten en pannen, servies en noem maar op. Alles was hier prima voor elkaar. We gingen eerst in de tv-kamer thee of koffie drinken met een oliebol erbij. Het wachten was op alle deelnemers, Diana moest nog werken en belde Dirk dat ze uit Hardenberg vertrok. Zodoende konden wij inschatten wanneer we met het koken konden beginnen. Chili con carne stond er op het menu met een salade en een lekker toetje. Akkemar braadde het gehakt aan en Anja de uien. Ondertussen sneed ik de paprika en werd er met de salade begonnen. Cherrytomaatjes gesneden om erdoor te doen en op tafel kon je er zelf dressing door doen. En zo bereidden we gezamenlijk de maaltijd, het was gezellig met de andere gasten in de keuken. Het verliep ook heel gemoedelijk, niemand liep elkaar in de weg of wat dan ook. En we hielpen elkaar waar nodig was. De tafel werd gedekt in de eetzaal en toen Diana er was gingen we eten. Het smaakte heerlijk hoor die chili con carne met een lekkere salade erbij. Een wijntje of een glaasje fris erbij en gezellig bijpraten met elkaar. Na het eten wilden er enkele mensen naar de kerk in Havelte. Diana en ik gingen afwassen en het fornuis ed. schoonmaken. Daarna dronken wij met zijn 3-en koffie in de tv-kamer en rond 9 uur waren de anderen weer terug. Drinken ingeschonken en hapjes klaargemaakt en gezellig bij elkaar gezeten.
Buiten werd het kampvuur aangestoken en om 12 uur ontkurkte Dirk de champagne en wensten we elkaar een gelukkig nieuwjaar. Daarna de tuin in naar het kampvuur en er waren gasten die wat vuurwerk afstaken. Het was ook gezellig met de andere gasten, velen bleven nog een poos buiten met een drankje bij het vuur. Op een gegeven moment maar gaan slapen en na een goede nachtrust aan het ontbijt. De tafel was gedekt en er was thee gezet. Bruine bolletjes, bruinbrood, krentenbollen en nieuwjaarsstol, diverse soorten beleg, jus d'orange en voor de liefhebbers nog een toetje. We lieten het ons goed smaken om daarna de kamer op te ruimen. De bagage ging alvast in de auto en we gingen nog een mooie wandeling maken over de Havelterberg. Eerst een route van zo'n 4 km en later nog 1 van ruim 2 km, een mooie bos- en heiderijke omgeving met zandverstuivingen. Ook kwamen we langs de schaapskooi en uiteraard de hunebedden, onderweg werden er foto's gemaakt. Bij terugkomst nog even koffie gedronken voordat ieder weer naar huis ging. Anja reed met mij mee naar het station in Meppel en daarna ging ik naar mijn ouders in Wanneperveen. Het was een heel gezellig uitje en wie weet volgend jaar weer. Wij, de deelnemers, hopen dat overige leden door dit verslag enthousiast worden gemaakt om dit jaar mee te gaan met zo'n oud- en nieuwfeest.
Groetjes Betty.


(Met toestemming van de deelnemers worden de foto's geplaatst.http://www.christensingles.org/userpix/ ... 5_n1_2.jpg[img]

Plaats reactie