Fietstocht omgeving Dalfsen en Ommen.

Plaats reactie
Betty G
Berichten: 562
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:02
Provincie: Overijssel

Fietstocht omgeving Dalfsen en Ommen.

Bericht door Betty G »

15 augustus was het zover, een mooie fietstocht door mij georganiseerd door het Vechtdal en de mooie bosrijke omgeving achter Ommen. Om 10 uur zou ik de deelnemers die een fiets wilden huren ophalen van het station. Ik kreeg een telefoontje van Ineke en Anja dat hun trein wat vertraging had en ze de aansluiting in Zwolle met de trein naar Dalfsen hadden gemist. Jannet en Zwannie kwamen wel mee met de trein van 10 uur en we gingen op het terras een kopje koffie drinken. Het was zonnig weer maar erg benauwd, een voorbode van buien al hoopten we dat het droog zou blijven. Rond half 11 kwam de trein met Anja, Ineke en Ria aan, Ria fietste meteen door naar het Hof van Dalfsen waar Ricus al was. Wij liepen naar de fietsenzaak om de fietsen te halen en ik kreeg nog een mobiel nummer van de zaak mee. Deze was om 16:00 al gesloten en zo kon ik het terugbrengen van de fietsen regelen. Door naar het Hof van Dalfsen waar we eerst een kopje koffie dronken, met cake of appeltaart erbij. In totaal waren we met 7 deelnemers en gingen we na de koffie van start. Dalfsen uit gefietst en door de mooie landerijen/Vechtdal naar Ommen, ook al een klein gedeelte door een mooi bosgebied. Bij Ommen eerst nog een klein rondje door het gehucht Arriën, Ommen in gefietst en op de markt een lekker ijsje gegeten. Eerder hadden we bij een rustpunt/boerderijcamping ons brood al opgegeten. Er trok in Ommen een heel donkere lucht langs waar wij geen hinder van hadden. Nadat wij de fietstocht vervolgden kwamen we allemaal toeristen/fietsers met cape's tegen. En wij zagen het zelf ook in het bos achter Ommen, hier had het flink geregend. Wat een prachtig bosgebied en het rook heerlijk fris door de regen, zo kwamen we bij de Sahara aan.
Een grote zandverstuiving, zelf ben ik hier 34 jaar geleden ook met het schoolkamp van de lagere school geweest. Even gestopt om daarna meer richting Giethmen te fietsen, ook een gehuchtje bij Ommen in de buurt. Op een gegeven moment kwamen we bij een boerderij met winkel en een soort expositie van schilderijen en mooie houten vazen. Heel apart, van losse stukjes hout gemaakt. Even rondgekeken en de liefhebbers dronken een kopje cappuccino. De koeien werden net gemolken, aan de ene kant van de stal kregen ze ook gras te eten. Aan de andere kant een betere kwaliteit voer, er zat maïs door het gras. Toen was het ongeveer half 6 en fietsten we het laatste stukje naar Dalfsen, de tocht werd ongeveer 6 km ingekort als ik het goed heb. Anja en Ineke gingen niet meer mee uit eten omdat ze nog een lange reis voor de boeg hadden, het werd voor hen dan te laat. Ook Ria en Zwannie reisden met de trein weer naar huis. Ieder was zeer tevreden over deze fietstocht, men vond het een prachtige omgeving en we hadden het getroffen met het weer. Ricus, Jannet en ik bleven eten in het Hof van Dalfsen en dat lieten we ons goed smaken. Alle deelnemers wil ik graag bedanken voor deze mooie dag. We waren met een kleinere groep maar de gezelligheid was er niet minder om.

Plaats reactie