10 mei 2008: Help, de Vikingen komen

Gesloten
Susan H
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 feb 2008, 17:52
Provincie: Maak een keuze...

10 mei 2008: Help, de Vikingen komen

Bericht door Susan H »

Plaats: Historisch Openluchtmuseum te Eindhoven

Omschrijving activiteit: Op 10 mei 2008 vond in het Historisch Openluchtmuseum de zoveelste Vikingmarkt plaats. Voor deze activiteit hadden zich een paar mensen opgegeven. We waren uiteindelijk met z'n drieen.
Het Historisch Openluchtmuseum was dit weekend veroverd door een grote stam Vikingen. Op het hele terrein van het museum hadden ze hun tenten opgeslagen en waren ze bezig met de dingen die Vikingen zoal in hun dagelijks leven doen. Wij als gasten mochten een kijkje nemen in hun dagelijks leven. Allereerst vielen ons hun tenten op die gemaakt waren van palen en doek. Om deze tenten waterdicht te maken smeerden de Vikingen ze in met dierlijk vet (de Vikingen die wij spraken vertelden ons dat ze de tenten stiekem met een spuitbus hadden ingespoten, maar goed, vroeger ging dat met vet). Vervolgens kwamen we bij een groepje Vikingen waar we een Vikingvrouw troffen die bezig was met het maken van babyschoentjes van vilt. Zij vertelde dat zij schapenwol gebruikte dat zij mengde met water en zeep. In combinatie met beweging, in de vorm van wrijven, krijg je dan uiteindelijk vilt. Dat was heel leuk om te zien. Na een paar uurtjes zijn wij naar haar terug gegaan om het uiteindelijke resultaat te bekijken.
's Middags was er in de arena een Vikinggevecht gepland. Twee grote groepen stoere mannen stonden tegenover elkaar. Otta, één van de leiders, schreeuwde dat hij op zoek was naar de moordenaar van zijn broer. Die zou ergens tussen het publiek moeten zitten. Een paar Vikingen stormden op het publiek af op zoek naar de moordenaar. Dat zorgde wel even voor wat paniek onder de kleine kinderen, maar goed. Eén van de Vikingen, Erik, kreeg een geldbuidel te pakken. Hij schreeuwde naar het publiek: Ik ben rijk, wie wil met mij trouwen? Ik wilde bijna: "Ja, ikke" roepen, maar heb dat uiteindelijk toch maar niet gedaan. Daarna stormden de twee groepen Vikingen op elkaar af en ging het er even hard aan toe. Er vielen veel doden, die gelukkig na het aanroepen van de godin Frija weer tot leven werden gewekt. Helaas hadden de Vikingen nog nooit van God gehoord. Ik heb de andere twee deelnemers aan dit uitje er toch maar even aan herinnerd dat het hier om een christelijk uitstapje ging. Al met al hebben we een hele leuke dag gehad.

Susan

Gesloten