Fietstocht omgeving Havelte, 25-6-2022.

Plaats reactie
Betty G
Berichten: 562
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:02
Provincie: Overijssel

Fietstocht omgeving Havelte, 25-6-2022.

Bericht door Betty G »

Vandaag een fietstocht rondom Havelte door mij georganiseerd. Het verzamelen was bij de fietsenverhuur of restaurant Het Knooppunt, degene met een eigen fiets kon daar direct heen gaan. Anja had ik opgehaald vanaf station Zwolle en gingen eerst naar de fietsverhuur, daar troffen we Wobbe en daarna ook Hettie. Nadat de fietsen in ontvangst waren genomen, zadel op de juiste hoogte enz. gingen wij ook naar Het Knooppunt. Koffie gedronken met wat lekkers erbij om daarna van start te gaan. Er zat een behoorlijke groep van een motorclub op het terras, ze vertrokken net iets eerder. Ik dacht dat er een boekje op tafel lag maar dit bleek een telefoon te zijn. Gauw naar de groep gelopen die op het punt stonden te vertrekken, men was heel dankbaar dat ik het had opgemerkt. Er zat zeker 50 euro of meer in het hoesje van de telefoon... Wij gingen van start en fietsten richting Uffelte, vanaf daar door de bossen maar ook landelijke omgeving. Het was lekker fietsweer en niet te warm. En zo kwamen we in Diever aan voor een pauze, aan de Brink stonden bankjes waar we onze eigen lunch konden nuttigen. Hierna weer verder maar de lucht werd aardig donker, maar ff onder een paar bomen geschuild voor de regen, gelukkig duurde dat niet lang. Maar weer verder, het regende iets maar was niet hinderlijk. In de omgeving van Wapse waren de pluktuinen, eerst door de tuinen gewandeld die rond deze tijd van het jaar er prachtig uitzagen. Echt schitterend en er was drinken of lekker bosbessenijs te koop. Het regende weer dus allemaal op het terras onder de partytent. Het klaarde weer op en fietsten verder, nu ook door een mooie landelijke omgeving en door de bossen vlak achter Havelte. Langs het Nivonhuis waar we zo'n 6 jaar terug nog oud en nieuw hebben gevierd. En bij de Hunebedden een stop gehouden, sommigen wandelden naar boven voor een mooi uitzicht over de omgeving. Nu scheen de zon en was het heerlijk weer. Op voor de laatste kilometers via een mooi paadje langs het voormalige vliegveld van Havelte. Dat was in de 2e wereldoorlog (1942) aangelegd en is tot 1945 in gebruik geweest. Mijn opa is toen in Belt-Schutsloot opgepakt omdat hij te laat op straat was, had toen verkering met oma en kwam daar vandaan. Is meegenomen naar dit vliegveld en zou naar Duitsland worden gebracht om te werken, er was toevallig nog een man uit Belt-Schutsloot en opa wilde in de nacht proberen te ontsnappen en of zijn dorpsgenoot mee wilde gaan. Dat is gebeurd en ze kwamen via allerlei achterafweggetjes, door weilanden en sluipwegen weer in Belt-Schutsloot aan. Nu ik dit schrijf is het bijna 40 jaar geleden dat die opa op helaas nog maar 65 jarige leeftijd is overleden, een week voor mijn 13e verjaardag. En zo kwamen we weer terug in het dorp en leverden de fietsen weer in. En gingen we met 7 personen uit eten bij een Chinees restaurant wat we ons goed lieten smaken.


Plaats reactie